HFN-0037.jpg IMG_1061.JPG nieuw complex.png nieuwe clubhuis  12.JPG

Activiteiten deze maand

Nog geen agenda punten.

Hoofdsponsor

Clubcard

Lid worden?

Verslagen

27 sep Heren 1
6 sep Heren 1
15 sep Heren 1
12 mei Heren 1
12 mei Dames 1

Sponsoren


Vandaag jarig

Steyn Heuvelsland
Matthijs Kuijt
Justin van Gelder
Hugo van Renswoude
Algemeen Dec
14

Artikel Telegraaf: "Maatregelen Sloterweg onder vuur genomen door de buurt"

Nieuws afbeelding
In De Telegraaf van donderdag 10 december verscheen dit artikel over het plan Autoluw Sloten en Nieuw Sloten. Aan het woord komen onder anderen bestuurslid M'barek Ben Addi en de Xeniosouders Rick Veltman en Janita Kieft."

Maatregelen Sloterweg onder vuur genomen door de buurt

Wie over de Sloterweg fietst, weet niet beter dan dat het uitkijken geblazen is op de drukke weg. Auto's razen langs je op de smalle weg. Je wordt er zowat van je sokken gereden. De gemeente heeft nu een oplossing bedacht. Maar daarover verschillen de meningen.

Er worden vier elektronische wegopbrekingen geplaatst op de Sloterweg om het sluipverkeer tegen te gaan. Deze 'knips' komen in het oude dorpje Sloten en in de wijk Nieuw-Sloten, onder andere op de Laan van Vlaanderen. Maar de meningen over het plan lopen nogal uiteen. In Badhoevedorp en De Aker zijn bewoners lang niet allemaal te spreken over het werk van de Stopera. Ze moeten in de toekomst met de auto vier tot vijf kilometer omrijden: zij willen zich de komende weken laten horen en hopen dat de stad aanpassingen maakt. Bewoners in het oude dorp daarentegen zijn juist wel blij met de aangedragen oplossing.

De Sloterweg wordt gezien als een oprit voor de A4, de A9 en de A10. Per etmaal rijden meer dan 15.000 auto's over de Sloterweg. Fietsers worden daardoor in de berm gedrukt. Ook gebeuren er relatief veel ongelukken. De gemeente wil de verkeerssituatie hier verbeteren, maar vindt dat de drukte niet moet verplaatsen naar Nieuw-Sloten en Badhoevedorp.

Maximumsnelheid

Al op korte termijn zullen er tijdelijke verkeersmaatregelen op de Sloterweg worden genomen. Dat zullen onder andere zijn het instellen van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, drempels en oversteekplaatsen voor voetgangers.

Verder staat in de plannen dat wie de Laan van Vlaanderen op wil rijden vanaf de Plesmanlaan, voortaan langs een cameraregistratiepunt moet rijden. Alleen bewoners krijgen op die plek toegang tot de buurt. De rest krijgt hoogstwaarschijnlijk een bon. Het is niet zo dat de Sloterweg wordt afgesloten en onbereikbaar wordt als je er niet woont. Maar je kunt er niet meer via de kortste route komen.

Bij het plaatsen van camera's worden vraagtekens gezet. Zo zegt bewoner Rick Veltman (wonend in de wijk De Aker): ,,Wat denkt ons stadsbestuur van de 365 dagen per jaar 24 uur per dag zoemende camera's die de bewoners van Nieuw Sloten begluren. Dat is een privacy case avant la lettre."

Automobilisten uit De Aker zullen flink moeten gaan omrijden. Los van het bereiken van de snelweg, zal ook het sportpark moeilijker bereikbaar worden. ,,Dat is denk ik de bestemming waar je vanuit De Aker het allermeest voor moet omrijden", zegt Frankfurther. ,,Een heel groot deel van De Aker-bewoners rijdt nooit met de auto naar het sportpark, maar goed."

Bij hockeyclub Xenios is blij met de aanpak van de gevaarlijke Sloterweg. ,,We zijn minder enthousiast met de uitvoering die hier nu aan wordt gegeven vanuit de gemeente", zegt bestuurslid M'barek Ben Addi. ,,Zoals het plan er nu ligt, wordt de hockeyclub moeilijker bereikbaar. Wij bekommeren ons om de honderden jongens en meisjes die met gevaar voor eigen leven de Sloterweg oversteken", zegt hij. ,,De incidenten stapelen zich op, voor het grootste deel zijn dat aanrijdingen, getoeter en scheldpartijen."

Wat de hockeyclub betreft wordt een beloofd fietspad eindelijk aangelegd: een schelpenpad richting de sportvelden. Dat fietspad is volgens Ben Addi enkele jaren geleden toegezegd door de gemeente. Anderen zeggen juist dat de gemeente nu juist die veilige passage gaat regelen, alleen niet door middel van een privé-fietspad.

Xenios is op verzoek van de gemeente verhuisd naar Sportpark Sloten aan de Sloterweg. Voor de verhuizing is er drie jaar geleden door de gemeente toegezegd dat er een veilige fietsbrug of een fietspad zou komen naar het sportpark. Maar hierover is nog steeds geen duidelijkheid vanuit de gemeente. We zien juist een fietspad wat eenvoudig te realiseren is als prima alternatief om de fietsers helemaal van de Sloterweg af te halen zodat er meer ruimte ontstaat voor de overige gebruikers."

Fiets

Tegelijkertijd is Ben Addi van mening dat een 14-jarige keepster niet haar hele uitrusting op haar rug op de fiets kan meenemen. ,,Die moeten gewoon gebracht blijven worden. En dat geldt ook voor onze tegenstanders in de competitie, die uit heel Nederland afkomstig zijn."

Veltman wil dat de gemeente terug naar de tekentafel gaat. Hij vindt dat het plan voor vele bewoners een enorme impact heeft op hun dagelijks leven. Hij wil dat er een integraal plan komt van de gemeente. Over de invoering van een maximumsnelheid is de bewoner te spreken. Maar hij wil daarnaast ook trajectcontroles, want vreest dat vele automobilisten zich er niet aan zullen houden.

Veltman vindt het verder oneerlijk dat slechts een klein groepje ingewijden uit Sloten en Nieuw Sloten hun belangen mochten vertegenwoordigen. ,,Zijn andere wijken bij de planvorming bewust buitengesloten? De verkeerswethouder dient toch het grotere belang te bewaken? Bewoners van Badhoevedorp, De Aker, Osdorp en Slotervaart staan met lege handen. Deze notitie van ons stadsbestuur zorgt voor eerste en tweederangsburgers. De gehoorden en de niet-gehoorden."

Daarnaast stelt hij de extra omrij-emissie die dit plan veroorzaakt aan de kaak. Als laatste en meest schrijnende vraagt Veltman zich af waar de ,,oh zo noodzakelijke inspanningen om een fijnmazig openbaar vervoer binnen Nieuw-West (inclusief Badhoevedorp) te realiseren. Juist dit is nodig om autogebruik te kunnen verminderen."

Sluipverkeer

Een woordvoerder van verantwoordelijk wethouder Sharon Dijksma zegt te begrijpen dat mensen die jarenlang gewend zijn geweest om gebruik te maken van de route via de Sloterweg de geplande veranderingen vervelend vinden. ,,Toch is het noodzakelijk maatregelen te treffen om zo de leefbaarheid en verkeersveiligheid op de Sloterweg te verbeteren. Dat is nodig omdat de weg al jaren veel de druk is. Dagelijks rijden er 15.000 auto's, terwijl de smalle weg geschikt is voor slechts 6.000 auto's."

Van al die voertuigen is volgens de gemeentewoordvoerder zo'n 60 procent afkomstig uit De Aker en ongeveer 40 procent uit Badhoevedorp. ,,Al geruime tijd proberen we het probleem van de grote hoeveelheid (sluip)verkeer op deze plek op te lossen, maar dat is tot op heden nog niet goed gelukt. Vandaar dat we dit nu met slimme camera's willen gaan doen. Op deze manier leiden we doorgaand verkeer weer naar de hoofdroutes die daarvoor bedoeld zijn. Begin 2021 moet het definitieve plan klaar zijn."

Kilometers omrijden wordt het gevolg

Reacties

Er zijn nog geen reacties, plaats uw reactie hieronder

Reageer op het nieuws