14
Artikel Telegraaf: "Maatregelen Sloterweg onder vuur genomen door de buurt"
Maatregelen Sloterweg onder vuur genomen door de buurt
Wie over de Sloterweg fietst, weet niet beter dan dat het
uitkijken geblazen is op de drukke weg. Auto's razen langs je op de smalle weg.
Je wordt er zowat van je sokken gereden. De gemeente heeft nu een oplossing
bedacht. Maar daarover verschillen de meningen.
Er worden vier elektronische wegopbrekingen geplaatst op de
Sloterweg om het sluipverkeer tegen te gaan. Deze 'knips' komen in het oude dorpje
Sloten en in de wijk Nieuw-Sloten, onder andere op de Laan van Vlaanderen. Maar
de meningen over het plan lopen nogal uiteen. In Badhoevedorp en De Aker zijn
bewoners lang niet allemaal te spreken over het werk van de Stopera. Ze moeten
in de toekomst met de auto vier tot vijf kilometer omrijden: zij willen zich de
komende weken laten horen en hopen dat de stad aanpassingen maakt. Bewoners in
het oude dorp daarentegen zijn juist wel blij met de aangedragen oplossing.
De Sloterweg wordt gezien als een oprit voor de A4, de A9 en
de A10. Per etmaal rijden meer dan 15.000 auto's over de Sloterweg. Fietsers
worden daardoor in de berm gedrukt. Ook gebeuren er relatief veel ongelukken.
De gemeente wil de verkeerssituatie hier verbeteren, maar vindt dat de drukte
niet moet verplaatsen naar Nieuw-Sloten en Badhoevedorp.
Maximumsnelheid
Al op korte termijn zullen er tijdelijke verkeersmaatregelen
op de Sloterweg worden genomen. Dat zullen onder andere zijn het instellen van
een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, drempels en oversteekplaatsen
voor voetgangers.
Verder staat in de plannen dat wie de Laan van Vlaanderen op
wil rijden vanaf de Plesmanlaan, voortaan langs een cameraregistratiepunt moet
rijden. Alleen bewoners krijgen op die plek toegang tot de buurt. De rest
krijgt hoogstwaarschijnlijk een bon. Het is niet zo dat de Sloterweg wordt
afgesloten en onbereikbaar wordt als je er niet woont. Maar je kunt er niet
meer via de kortste route komen.
Bij het plaatsen van camera's worden vraagtekens gezet. Zo
zegt bewoner Rick Veltman (wonend in de wijk De Aker): ,,Wat denkt ons
stadsbestuur van de 365 dagen per jaar 24 uur per dag zoemende camera's die de
bewoners van Nieuw Sloten begluren. Dat is een privacy case avant la lettre."
Automobilisten uit De Aker zullen flink moeten gaan
omrijden. Los van het bereiken van de snelweg, zal ook het sportpark moeilijker
bereikbaar worden. ,,Dat is denk ik de bestemming waar je vanuit De Aker het
allermeest voor moet omrijden", zegt Frankfurther. ,,Een heel groot deel
van De Aker-bewoners rijdt nooit met de auto naar het sportpark, maar goed."
Bij hockeyclub Xenios is blij met de aanpak van de
gevaarlijke Sloterweg. ,,We zijn minder enthousiast met de uitvoering die hier
nu aan wordt gegeven vanuit de gemeente", zegt bestuurslid M'barek Ben
Addi. ,,Zoals het plan er nu ligt, wordt de hockeyclub moeilijker bereikbaar.
Wij bekommeren ons om de honderden jongens en meisjes die met gevaar voor eigen
leven de Sloterweg oversteken", zegt hij. ,,De incidenten stapelen zich
op, voor het grootste deel zijn dat aanrijdingen, getoeter en scheldpartijen."
Wat de hockeyclub betreft wordt een beloofd fietspad
eindelijk aangelegd: een schelpenpad richting de sportvelden. Dat fietspad is
volgens Ben Addi enkele jaren geleden toegezegd door de gemeente. Anderen
zeggen juist dat de gemeente nu juist die veilige passage gaat regelen, alleen
niet door middel van een privé-fietspad.
Xenios is op verzoek van de gemeente verhuisd naar Sportpark
Sloten aan de Sloterweg. Voor de verhuizing is er drie jaar geleden door de
gemeente toegezegd dat er een veilige fietsbrug of een fietspad zou komen naar
het sportpark. Maar hierover is nog steeds geen duidelijkheid vanuit de
gemeente. We zien juist een fietspad wat eenvoudig te realiseren is als prima
alternatief om de fietsers helemaal van de Sloterweg af te halen zodat er meer
ruimte ontstaat voor de overige gebruikers."
Fiets
Tegelijkertijd is Ben Addi van mening dat een 14-jarige
keepster niet haar hele uitrusting op haar rug op de fiets kan meenemen. ,,Die
moeten gewoon gebracht blijven worden. En dat geldt ook voor onze tegenstanders
in de competitie, die uit heel Nederland afkomstig zijn."
Veltman wil dat de gemeente terug naar de tekentafel gaat.
Hij vindt dat het plan voor vele bewoners een enorme impact heeft op hun
dagelijks leven. Hij wil dat er een integraal plan komt van de gemeente. Over
de invoering van een maximumsnelheid is de bewoner te spreken. Maar hij wil
daarnaast ook trajectcontroles, want vreest dat vele automobilisten zich er
niet aan zullen houden.
Veltman vindt het verder oneerlijk dat slechts een klein
groepje ingewijden uit Sloten en Nieuw Sloten hun belangen mochten
vertegenwoordigen. ,,Zijn andere wijken bij de planvorming bewust
buitengesloten? De verkeerswethouder dient toch het grotere belang te bewaken?
Bewoners van Badhoevedorp, De Aker, Osdorp en Slotervaart staan met lege
handen. Deze notitie van ons stadsbestuur zorgt voor eerste en
tweederangsburgers. De gehoorden en de niet-gehoorden."
Daarnaast stelt hij de extra omrij-emissie die dit plan
veroorzaakt aan de kaak. Als laatste en meest schrijnende vraagt Veltman zich
af waar de ,,oh zo noodzakelijke inspanningen om een fijnmazig openbaar vervoer
binnen Nieuw-West (inclusief Badhoevedorp) te realiseren. Juist dit is nodig om
autogebruik te kunnen verminderen."
Sluipverkeer
Een woordvoerder van verantwoordelijk wethouder Sharon
Dijksma zegt te begrijpen dat mensen die jarenlang gewend zijn geweest om
gebruik te maken van de route via de Sloterweg de geplande veranderingen
vervelend vinden. ,,Toch is het noodzakelijk maatregelen te treffen om zo de
leefbaarheid en verkeersveiligheid op de Sloterweg te verbeteren. Dat is nodig
omdat de weg al jaren veel de druk is. Dagelijks rijden er 15.000 auto's,
terwijl de smalle weg geschikt is voor slechts 6.000 auto's."
Van al die voertuigen is volgens de gemeentewoordvoerder
zo'n 60 procent afkomstig uit De Aker en ongeveer 40 procent uit Badhoevedorp.
,,Al geruime tijd proberen we het probleem van de grote hoeveelheid
(sluip)verkeer op deze plek op te lossen, maar dat is tot op heden nog niet
goed gelukt. Vandaar dat we dit nu met slimme camera's willen gaan doen. Op
deze manier leiden we doorgaand verkeer weer naar de hoofdroutes die daarvoor
bedoeld zijn. Begin 2021 moet het definitieve plan klaar zijn."
Kilometers omrijden wordt het gevolg
Reacties
Er zijn nog geen reacties, plaats uw reactie hieronder